Jana Winderen forteller i denne artikkelen om sitt bidrag til Sleppet.
Hardangerfjordens lydlandskap er like vakkert under vann som det visuellt sett
er å se på Hardangerfjordens landskap over vann. Fjorden er fullt av skvaldrende
fisk: hyse beitende i hysehøl, torskens gyte lyder, snegler som sakte drar deg rundt på steinene og lyder man vanskelig forstår
opprinnelsen til, - fra overflaten med hydrofoner fra en båt.
Min installasjon for Sleppet +4°C - fra Folgefonna til Nordsjøen følger lyden
fra Norges tredje største isbre Folgefonna, fra overflatens issørpe ned igjennom
is sprekkene til 25 meter dypt inn i blåisen. Jeg følger smeltevannet ned igjennom dalførene mot Rosendal og ned i Hardangerfjorden
hvor jeg ender opptakene ved Langevåg på Bømlo hvor Hardangerfjorden møter Nordsjøen.
Årsaken til å velge Hardangerfjorden og Folgefonna er at det etter min mening
er noe av det vakreste landskapet i Norge, og for meg relatert til Grieg, slik
jeg kjenner Grieg fra oppvekst i Norge. Jeg forholder meg til Grieg gjennom min
barndoms opplevelse av hans musikk, ikke utifra en voksen ny-lesning. Jeg ville
ta tak i det overveldende vakre i naturen i område rundt Folgefonna, Rosendal
og Hardangerfjorden, også fra mine intrykk fra malerier fra dette området fra
Griegs tid.
Slik Grieg gikk rundt og samlet folketoner i Hardanger samler jeg lydene fra
vannløpet og is smeltingen med mitt instrument: hydrofoner, i de samme områdene.
Hydrofoner er mikrofoner som tar opp lyd under vann, i is, sand og jord.
Jeg har vært flere turer på Folgefonna med hjelp fra Folgefonni Breførerlag.
Fra dem har jeg hørt flere myter, historier og vitenskapelige fakta om forholdene på breen og
om breens tilblivelse. Jeg har vandret langs bekkene og elvene som strømmer ut
fra Folgefonna, innimellom darlførene og de stupbratte fjellsidene, jeg har sett
smeltingen av isen og hvordan Folgefonna som en levende organisme forandrer form
og utrykk fra hver gang jeg har vært der.
Selve smeltingen er en karakteristisk lyd samtidig som det konseptuelt sett er
et rikt og sterkt element å ta tak i. Det er noe illevarslende med smeltingen,
samtidig som lyden er veldig skjør og vakker.
Jeg ønsker å finne lyder man ikke nødvendigvis har tilgjengelig og kjenner, og kankje heller
aldri har lyttet etter, eller lagt merke til.
At snegler lager lyd når de spiser på tang, at torsk kommuniserer med lyd seg
i mellom, at isen i ulike lag har helt egne lyd komposisjoner, en bekk kan høres
helt ulik ut i et strekk på 2 meter. Når jeg bruker hydrofonene er jeg fasinert av det mystiske ved å fiske etter
lyd. Det er feltopptak, men blinde feltopptak. Jeg kan jo ikke være helt sikker
på hva som skaper lydene jeg hører når mikrofonene er 25 meter under vannoverflaten.
(Selv om jeg ved erfaring etterhvert gjenkjenner endel ulike fisk.) Hver gang
jeg er ute på opptak blir jeg gledelig overrasket - og jeg vil for alltid huske den første ville torsken jeg gjorde opptak av ved Gjermundshavn
i vår.. eller hegren som satt nært ved siden av meg i stummmende mørke ved Langevåg
på Bømlo, mens jeg hørte på hysene grynte under vann.
Jeg har de siste to årene reist mye, til Canada, Grønland, Thailand, flere steder
i Europa, og i Norge og alle steder tatt opp lyd med hydrofoner, fra elver, kanaler,
isbreer og hav.
Når jeg tar opp lyden ute i naturen hører jeg, alltid med 2 eller 4 hydrofoner
og mikrofoner, etter intressante komposisjoner i lyden i seg selv. I redigeringsprosessen
gjør jeg lite med lyden annet enn å tydeliggjøre det jeg synes er intressant i
de lydene jeg har funnet. Hva som er intressant bruker jeg ørene til å vurdere.
Lydene vil i Bergen bli installert på 10 høytalere i 2 rom. 2 rom som i seg selv
er i oppløsning, jeg vil ikke forandre mye på rommene, men la de være tydelige
i seg selv, vakre i sitt forfall.
Selv om en foss kan være anmasende og stressende hvis man opphlder seg tett på
over lengre tid, er motorlyder vanskeligere å takle pga den endeløse monotonien
den representerer. Fosser, elver, bekker og bølger forandrer seg hele tiden. Derfor
oppleves de som organiske, og derfor noe vi liker å hvile ørene i. Vannlyder er spesielt for oss mennesker. Vi består av 60 - 80% vann og vannlyder er noe av det første vi hører. Vi er påvirket av
naturens vanntilstand og balanse på en jord hvor vann opptar ca 70% av overflaten
og vi vet så alt for lite om lyd lanskapene og lydlig kommuniskasjon der.
.